Temir yo'l transporti haqida faktlar

news photot

Temir yo'l transporti yuk aylanmasi bo'yicha (dengizdan keyin) ikkinchi va yo'lovchilar tashishda (yo'ldan keyin) ikkinchi o'rinni egallaydi. Hozirgi vaqtda uning rivojlanishi sekinlashmoqda. Yo'l tarmog'ining umumiy uzunligiga (taxminan 1,2 million km) ko'ra, bu nafaqat avtomobil, balki havo va quvur transportida ham ustundir. Temir yo'l transportining asosiy vazifasi yirik sanoat va qishloq xo'jaligi yuklarini (ko'mir, po'lat, don va boshqalar) uzoq masofalarga tashishdir. O'ziga xos xususiyat - ob-havo va mavsumdan qat'i nazar, harakatning muntazamligi.

Temir yo'l transportining rivojlanishi quyidagi ko'rsatkichlar bilan belgilanadi:

ma'lum bir mintaqadagi temir yo'llarning umumiy uzunligi;

-temir yo'l tarmog'ining zichligi (zichligi) (temir yo'llarning uzunligi 100 yoki 1000 km2 ga);

-yuk va yo'lovchi tashish.

Bundan tashqari, muhim ko'rsatkichlar temir yo'llarni elektrlashtirish darajasi va uning sifatini tavsiflovchi boshqa ko'rsatkichlardir. Dunyo mamlakatlari va mintaqalarida temir yo'l transportining rivojlanish darajasidagi tafovutlar juda katta. Masalan, Shimoliy Amerika va G'arbiy Evropa mamlakatlari temir yo'llar bilan to'lib toshgan, Afrika va Osiyodagi ba'zi davlatlarda esa, umuman yo'q.

news photot

Umuman olganda, avtomobil transporti bilan raqobat tufayli, asosan rivojlangan mamlakatlarda ( AQSh va G'arbiy Yevropa ) temir yo'l tarmog'ining uzunligi kamaymoqda . Ularning yangi qurilishi faqat alohida, asosan rivojlanayotgan va o'tish davri iqtisodiyoti bo'lgan mamlakatlarda ( Rossiya , Xitoy va boshqalar) amalga oshiriladi.

 Temir yo'l tarmog'ining uzunligiga ko'ra dunyoning yetakchi mamlakatlari eng katta (hudud hajmi bo'yicha) davlatlarni egallaydi: AQSh (176 ming km), Rossiya (86), Kanada (85), Hindiston , Xitoy, Germaniya , Argentina , Avstraliya, Fransiya , Meksika. Ushbu mamlakatlar dunyo temir yo'llarining umumiy uzunligining yarmidan ko'pini tashkil qiladi.

Temir yo'llarning zichligi Yevropa mamlakatlarida ustunlik qiladi ( Belgiyada ularning zichligi 1 ming kv. Km uchun 133 km). Afrikada temir yo'l tarmog'ining zichligi o'rtacha 1 ming kvadrat metrga atigi 2,7 km. km

Temir yo'llarni elektrlashtirish bo'yicha Yevropa ham barcha Yevropa mamlakatlaridan oldinda ( temir yo'llarning 100% Shvetsariyada , 65% Shvetsiyada , 50% dan ko'proq Italiya , Avstriya va Ispaniyada , 47% Rossiyada). Elektrlashtirilgan temir yo'llarning umumiy uzunligi bo'yicha Rossiya birinchi o'rinda turadi. AQSh temir yo'llarining elektrlashtirilishi juda past (1%).

Dunyoning ba'zi mintaqalarida va mamlakatlarida temir yo'llari  relslari orasidagi masofa bir biridan farqlanadi. MDH , Sharqiy va G'arbiy Yevropa, Shimoliy Amerika va Osiyoda temir yo'l relslari orasidagi masofa G'arbiy Yevropa ba'zi boshqa davlatlar (masalan, Finlyandiya , Iber yarim oroli shtatlari)ga qaraganda kengroq. Umuman olganda, G'arbiy Yevropa temir yo’llari uzunligi butun dunyo temir yo'llari uzunligining 3/4 qismini tashkil qiladi.

Dunyoda temir yo’l transportida yuk tashish bo’yicha AQSh, Xitoy va Rossiya, yo'lovchi tashish bo’yicha esa Yaponiya (395 milliard yo'lovchi-km), Xitoy (354), Hindiston (320), Rossiya (170), Germaniya ( 60 milliard yo'lovchi-km) yuqori o’rinlarda turadi.

Bir qator rivojlangan mamlakatlarda (Fransiya, Yaponiya, Germaniya Federativ Respublikasi va boshqalar) super tezkor, yuqori tezlikda harakatlanuvchi  (soatiga 300 km dan yuqori) poyezdlarga ega. MDH , Yevropa, Shimoliy Amerika temir yo'llari o'z mintaqalari ichida yagona transport tizimiga ulangan, ya'ni ular mintaqaviy temir yo'l tizimlarini tashkil etadi. Masalan, Yevropa va Yaponiya o'rtasida tranzit yuk tashishni amalga oshirish uchun MDH bo'ylab Trans-Sibir "ko'prigi" qurildi, u orqali yuklar Naxodka va Vostochniy portlariga va dengiz orqali Yaponiyaga olib boriladi.

Hozirgi kunda yuz berayotgan temir yo'l transportini tavsiflovchi sifat o'zgarishlari: dvigatellarning yangi turlaridan foydalanish, havo yostig'i, magnit va elektromagnit to'xtatib turuvchi poezdlarning yaratilishi.

Manba: geographyofrussia.com